Sunday, April 16, 2006

Η Μεγάλη Εβδομάδα.


Υπαρχει ενα μοναστηρι,στο Χορτιατη,που οταν το Πασχα με βρισκει στην πολη,εκει κρυβομαι τα απογευματα της Μεγαλης Εβδομαδας.Οταν ημουν μικρη τα πρωτα ξενυχτια εκτος σπιτιου,τα καναμε την Μ.Πεμπτη στολιζοντας τον Επιταφιο.Και θυμαμαι με πολυ γλυκα καποιες κυριες που ερχοντουσαν μες τη νυχτα με λουκουμακια,φρυγανιες και καμια φορα καλαμποκι για να μην μας βρει το πρωι πεινασμενες.Τοτε,στη γειτονια μου,την Μ.Παρασκευη καναν ουρα τα αγορια κατω απο την καμπανα,μιας και την χτυπουσαν ανα ενα λεπτο ολη την ημερα.Τα κοριτσια απαγορευοταν να βρισκονται εκει.Αυτη ηταν η αγοριστικη δουλεια.Η κοριτσιστικη ηταν να ξεχωριζουμε τα λουλουδια,να σιγοψιθυριζουμε το τροπαριο της Κασσιανης.Το βραδυ στην Περιφορα,μπροστα η μπαντα να παιζει πενθιμα και εγω-με την πολλη κακη,απο παιδι,σχεση με το θανατο-να προσπαθω να κρυψω καποια δακρυα που εβγαιναν αβιαστα. Μεγαλωνοντας,περασα σε πολλα μερη τη περιοδο του Πασχα.Στην Ηπειρο οπου στην Περιφορα ειμασταν 15 ατομα,στη Μακεδονια οπου ο καντηλαναφτης δεν εκλεινε τα φωτα στην Ανασταση και ο παπας φωναζε εξαλλος:"Tα φωτααα,το γενικοοοο.",σε νησια οπου γνωρισα διαφορετικα απο τα δικα μας εθιμα,σε χωρια και πολεις.
Αν και με τα χρονια,η πιστη μου εχει αλλαξει-εγινε απο πιστη,δυσ-πιστη-τιποτα δεν αλλαζει μεσα μου για αυτη την Εβδομαδα.Της οποιας η κατανυξη με κραταει ζωντανη στις πιο δυσκολες καταστασεις.Και αν κατι μου φερνει δακρυα στα ματια ειναι οταν βλεπω-σπανια πια εδω που ειμαι-εκεινα τα σπαστα καρεκλακια,που κουβαλανε οι γιαγιαδες στην εκκλησια.Δεν ξερω τι ακριβως μου θυμιζουνε αλλα μου φερνουν ριγη.

"Η άνοιξη,το πέλαγος,ο επιτάφιος
το πρώτο χελιδόνι,ο ήλιος και η θάλασσα
Η άνοιξη,το πέλαγος,η πρώτη Ανασταση."

Καλο Πασχα.Καλη Ανασταση.

Υ.Γ..οι φωτογραφιες ειναι απο την περιφορα του Επιταφιου σε μικρη Χωρα του Αιγαιου.

10 comments:

πολυβιος said...

το χτύπημα της καμπάνας ήταν κάτι που το έχω ζήσει. όπως και το ξενύχτι τη Μ. Πέμπτη, όταν οι κοπέλες στόλιζαν τον επιτάφιο και τα αμούστακα αγοράκια συνέπασχαν με το ξύπνημα της άνοιξης. καλό Πάσχα, Χ. αν επιλέξεις σε ποιά συναυλία θα πας, ενημέρωσε την κοπελιά, για να το κανονίσουμε.

The wise Aineolach said...

Καλο Πασχα, Καλη Ανασταση κ σε σενα.

Mirandolina said...

Καλή Ανάσταση!

eryx-t said...

Υπέροχες οι εικόνες από τη μικρή αυτή χώρα του Αιγαίου! Έτσι μάλιστα χωρίς ανθρώπους έχουν κάτι το μαγικό και απόκοσμο. Πολύ ωραίο πάντως που ανάβουν τόσα φωτάκια έτσι σπαρμένα στα δρομάκια του χωριού. Παραμυθένιο φαίνεται!

Να σου πω, εγώ χριστιανός δε θυμάμαι να υπήρξα ποτέ, αλλά το Πάσχα νιώθω ότι έχει μια δύναμη που πάει πολύ πιο πέρα. Αυτή η ιεροτελεστία της άνοιξης είναι μάλλον η πιο αρχαία τελετουργία που επιβιώνει σήμερα. Κι αυτό κάτι λέει. Δεν έχεις την αίσθηση ότι τη Μεγάλη Βδομάδα ο καιρός είναι κάπως; Σα να μπαίνει μια σουρντίνα στην πολυχρωμία της άνοιξης.

PsyxiatroZ said...

Pragmatika poly wraies eikones...

KALH ANASTA(TW)SH NA EXOUME...

xryc agripnia said...

@Κυριε Ευπατριδη...I sms you.Φιλια.

@Wise Aineolach...Καλο Πασχα σ'αυτην που τα ξερει ολα!:)

@Mirandolina μου...ολες τις ευχες μου.

@Eryx...Ναι,την εχω αυτη την αισθηση.Ειδικα τη Μ.Παρασκευη που συνηθως βρεχει.

@PsyxiatroZ...Καλη Ανασταση,
Αναταση,Αναπλαση και οτι αλλο εχει αναγκη ο καθενας.(καλα τα λεω, γιατρε μου?):)

nyctolouloudo said...

καλό Πάσχα κορίτσι!

snikolas said...

Καλή ανάσταση, καλό Πάσχα δεσποινίς. Όμορφες οι φωτογραφίες σου. :)

xryc agripnia said...

Καλη Ανασταση σε ολους,λιγες ωρες πριν το Αγιο Φως.

alienlover said...

οι φωτογραφίες είναι πολύ ατμοσφαιρικές, μου φέρνουν ρίγη..